oğuz erden

korku filmlerinde ev

Demiş ki benden uzak olsun

Peki niye her gün ağlıyorsun

Anton Zsandor Lavey (d. 11 Nisan 1930 – ö. 29 Ekim 1997)

KORKU FİLMLERİNDE EV

1)

Bu şiirde korku filmlerindeki mekanlar üzerinde duracağız

Korku filmlerindeki evler: lanetli ev imgesi üzerinden düzenlenir..

harabe ev negatif enerjinin kümelendiği yerler olarak mekanlaşır.

.evin önceki sahibinin laneti de mekanlaşır bu filmlerde

ESKİ EVİN TARİHİ KAÇ ŞEKİLDE GÖRÜNÜR:

1-burda işlenen cinayetler (filme çekilen faili meçhul cinnetler)

2-sıkışan ruhun bunaltısı(negatif enerjinin maddeleşmesi)

3-bastıırılmış dürtünün kılık değişmesi(bastırılan içeriğin geri gelmesi)

EVDE NELER OLUR?

Harabe oda çığlığı :(azgın şeytanları çağırır..)

Beton yıkıntı altında enkaz.(bakırdan yapılma eşya..)

Okunan satanik şifreler:(aramice el yazması)

Kafatası mezarında rüya..(.kafir cinlerin acısı)

sıkışmıs ruhun örümcek ağı…(ruhlar yapışır örümcek ağında)

KORKU FİLMLERİNDE EV

2)

Sıkışmış ruh ile cehennem arasında; (gerilen bir çarmıhtır yaşamak ..)

Odalarda biriken rüya ( koridorda çürüyen ruhlar..)

şeytan çağıran şifreli kayıtlar(Kayıt makinasında beddua …)

sümerce harflerde şeytan ( ormandaki karanlığa saklanan)

Harabe evler tarihini saklar..(antika eşyaları sunar mı?)

Anı biriktirir loş odada(eskimiş düşlerin anısını çalar mı?)

UZAK EVİN GÖRÜNÜŞÜ

Uzakta görünür ev : (mesafe bırakır kamerayla arasına)

Uzaklık laneti imler (belirsizliği imler görünüş)

Örümcek ağlarıyla kaplı( sıvası dökük duvarlar)

Yabani otlar basmış önünü(perili konak ambalajı)

Gösterilen belirsiz silüettir(hayal meyal fotoğraf)

FİLMLERİNDE EV 3)

MEKANLAR NASIL KURULUR?

Bilinç ve bilinçdışı bölgeleri ,

tavanarası ve kiler ve mahsen üzerinden mekanlaşır

Bu tavanarası kişisel bilinçdısının örtük nesne ilişkilerini,

ve bu ilişkilerin temelindeki dürtüsel ışımayı yansıtır…

.bu filmlerdeki tablolar ve günlükler geçmişin yüzlerini taşırlar ve

Genital öncesi süreçlerde yaşanan nesne ilişkilerini portreleştiren göstergeler içerir..

Günlükler ise düşselleşmiş sözcükleri içinde taşıyan çözüm sürecine dair bilgi üretme merkezidir

Tavanarası ve günlük örüntüsü aynı düzlem içinde örgütlenir bazı filmlerde

BÖYLECE NE OLUR?

-kişisel bilinçdışı mekansal olarak üretilir..-

onun parçası düşler yazısal kodlarla kodlanır

TAVANARAASI)

Kayıp ruhlar bölgesidir.(.saklı aleme geçilir)

Kötülük imgesi tarafından ele geçiirilmiş alandır bu

tavanarasında eşyaların üstü örtülüdür

Anıların üstünü mü örter ( örtüsü kalkarsa mekan çözümlenir)

Saklı anılar çözülürse; (mekan kendini ele verir)

Eskimenin mastar hali(eskime hareket kazanır)

Lanet bu mekan üzerinden şekillenir

MAHSEN NASIL YER BULUR?

Kabuslar üretilir burada(negatif enerjiyi saklar)

Genelde görünmez mahsen(bilinç dibinde saklanır)

Travmatik anılarla üretilip(ürküyle suyüzüne çıkar)

O karanlık her an ordadır(Zamanını bekleyen sancı)

KORKU FİLMLERİ 4)

BASTIRILANIN GERİ DÖNÜŞÜ NASIL OLUR?

Kanalizasyondan gelen canavar konulu filmlerde

daha ziyade kişisel bilinçdışını kodlayan enerji alanı oluşturur.

toplumun bastırdığı dürtüler canavar olarak geri döner.

(daha cok insan formuna yakın ama deforme edilmiş formda geri döner )

Bataklıktan gelen yaratık filmlerinde yerüstünde kodlanmasına ragmen

bataklık mitolojik ve ortak belleğe dayalı kollektif imgeler üreten sahne olarak belirir.

-bataklık daha çok kişisel bilinç dışına dair anal bir figür değil ;

kollektif belleğe arketipal imge olarak mekanlaşmaktadır

Sanayisel aklın yapısı gereği baskıda tutulan kollektif bilinçdışı bir takım nesneler üzerinden intikam almaya girişir.ve insan formundan tamamen uzak arketipal enerji şeklinde geri döner..

Kollektif bilinçdışına bastırılan insandan uzak ve

doğanın deformasyona ugramış fizikötesi formunda geri dönüş yaşar

DİPNOT: Bu şiir yazılırken Tan Tolga DEMİRCİ’nin korku sinemasının psikanalizi kitabından yararlanılmıstır